Feb 14, 2011

10 tips yang ringkas untuk menjana pendapatan adsense anda

(pic googled) 



Ada banyak cara yang luar biasa untuk membuat duit secara online. Google Adsense merupakan pilihan terbaik untuk sebahagian besar penerbit/publisher. Ada beberapa tips yang boleh dilakukan untuk mengoptimize  pendapatan Adsense anda. Untuk pengetahuan anda,dua laman web yang mempunyai trafik yang sama boleh mempunyai perbezaan pendapatan yang sangat besar bergantung kepada cara anda mengoptimasikan penggunaan iklan-iklan tersebut dilaman web anda.


Mari kita lihat dulu polisi-polisi yang telah digariskan Google supaya anda tidak melakukan kesalahan yang boleh membuatkan laman web anda dibatalkan.


Menurut polisi Adsense,anda tidak dibenarkan melakukan hal-hal ini:


1) Jangan klik pada iklan Adsense anda sendiri walau bagaimana cara apapun.
2) Jangan meningkatkan iklan Adsense dengan alat bantuan automatik.
3) Jangan meminta orang lain untuk mengklik iklan anda.
4) Jangan menukar kod Adsense selain font dan warna.
5) Jangan masukkan kod Adsnese pada kandungan/laman web dewasa atau yang dilarang.


Sekarang mari kita lihat 10 tips yang ringkas untuk menjana pendapatan adsense anda:


1) Masukkan iklan anda yang bersesuaian dengan tema laman web anda. Iklan Adsense anda mestilah yang sesuai dengan warna laman web anda.

2) Jangan gunakan border yang jelas untuk iklan teks anda. Iklan tanpa border dan latar belakang yang sesuai dengan warna latar belakang laman web anda selalu dapat menarik perhatian yang lebih.

4) Gunakan unit link di laman web anda. Kelebihan dari unit link adalah - anda tidak perlu terlalu banyak ruang iklan di laman web anda dan unit link sangat tidak mengganggu pengguna.







5) Gunakan kotak carian Google yang telah dikhususkan. Ini adalah pilihan terbaik selain iklan yang disasarkan. Tempatkan iklan Adsense di bahagian atas dan bawah halaman hasil carian. Lokasi terbaik kotak carian Google pula adalah dibahagian atas sudut kanan halaman anda.


6) Slot iklan yang paling baik adalah di kawasan paling kiri di sidebar. Cuba slot iklan ini di laman web anda. Gunakan unit link di sudut atas sidebar kiri dan pilih size 250 × 250 atau 336 × 280 teks dan gambar dalam  posting anda.

7) Cuba halang/block iklan berbayar yang tidak relevan di laman web anda. Gunakan penapis iklan Adsense yang kompetitif untuk ini. Tetapi berhati-hati sebelum menyekat setiap unit iklan. Ada masanya satu unit iklan dapat memberikan anda $ 1.00 dalam satu negara dan unit iklan yang sama mungkin memberikan anda $ 10.00 di negara-negara lain. Jadi berhati-hati apabila menyekat iklan.

8) Gunakan Google Adsense ad preview tool.Ia dapat membantu anda untuk melihat semua iklan yang dipaparkan di laman web anda dan juga berguna untuk menyekat iklan yang tidak relevan.

9) Lebihkan ruang putih di sekitar iklan anda. Jangan letakkan iklan anda di tempat yang "tidak fokus".

10) Kaji kata kunci anda sebelum mula membagunkan sesebuah blog dan targetkan iklan untuk kata kunci tersebut.Letakkan kata kunci yang disasarkan diawal posting anda. Crawler Google Adsense umumnya mencari satu atau dua perenggan pertama untuk menyasarkan iklan ke laman tersebut.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...